Wie doet wat? Duidelijk uitgelegd met een boomerangkaart.

Yasmin Stip 19-10-2023
242 keer bekeken 0 reacties

Deze boomerangkaarten helpen buitendienstmedewerkers om informatie over werkzaamheden op een snelle en heldere manier over te brengen. Inwoners krijgen zo de belangrijkste informatie op een kleine kaart. Via de QR-code komen ze op een landingspagina met meer relevante informatie over het onderwerp.

Voor wie dient u dit project in?

Ik draag een project voor een collega op anderszins bekende voor (kan met of zónder medeweten van)

Indien u het project voor een derde voordraagt, wat is de naam van deze collega en voor welke organisatie werkt deze?

Riet Snoeck, waterschap Hollandse Delta
Annemarie Hekerman-Schuurs, voormalig medewerker waterschap Hollandse Delta

Voor welke organisatie werkt u?

waterschap Hollandse Delta

Is de innovatie slim bedacht en nog onder de radar (relatief kleine innovatie, maar mooie impact)?

Ja, dit is een slimme innovatie die nog onder de radar is.

Heeft de innovatie (onafhankelijk van de categorie waarvoor je de inzending indient) een aspect van digitale transformatie? Wordt er bijvoorbeeld slim gebruik gemaakt van data?

De kaarten bevatten een QR-code die verwijst naar een landingspagina met relevante informatie over het onderwerp.

In hoeverre lost deze innovatie een probleem op? Wat is de impact van deze innovatie?

Onze buitendienstmedewerkers krijgen op buitenlocaties met regelmaat vragen van inwoners over onze werkzaamheden. Verwijzen naar de website is een snelle oplossing, maar niet altijd even klantvriendelijk. Een boomerangkaartje wel, het geeft vaak direct antwoord op de vraag wat wij als waterschap doen. Het vertelt ook wat wij van inwoners vragen en via de QR-code komen ze op een landingspagina met nog meer informatie over het onderwerp.

De innovatie is het boemerangeffect (wederkerigheid) van de kaart. Met de vraagstelling ‘Wie doet wat?’ vertellen we wat inwoners van ons mogen verwachten en wat we van hen vragen.

De impact voor de buitendienstmedewerkers zit hem in de snelheid van kunnen reageren op vragen, waardoor zij verder kunnen. De impact voor het waterschap is dat we tegelijk met onze taken ook kenbaar kunnen maken wat we van inwoners vragen. Dit op een attente en klantvriendelijke manier.

Iedereen moet makkelijk gebruik kunnen maken van onze diensten. Uiteraard maken we onze website toegankelijk, maar ook bij andere contactmomenten kijken we wat er beter kan. Zo worden we als organisatie steeds toegankelijker. Uiteindelijk zorgt dat voor een prettige en duurzame relatie met onze inwoners en andere stakeholders. Tot slot maakt het verbeteren van onze processen ook dat we efficiënter gaan werken.

Hoe innovatief, creatief en vernieuwend is de innovatie?

Het gaat hier vooral om een creatieve oplossing voor een bestaand probleem. De wederkerigheid tussen ons werk en onze taken in relatie tot wat inwoners zelf kunnen of behoren te doen maken we op een leuke en toegankelijke manier duidelijk.

Het duurde even om de juiste input te verzamelen, de teksten kort en helder te krijgen en de buitendienst te overtuigen van ‘less is more’.

Draagt deze innovatie bij aan meer kostenefficiëntie: hoe is de verhouding in kosten in geld en tijd en de (verwachte) impact van de innovatie?

Ja, ik denk het wel. Met deze kaartjes hebben buitendienstmedewerkers een middel om sneller door te kunnen gaan met hun eigenlijke werk.

De kosten voor het produceren van deze kaartjes zijn niet groot, we hebben nu een format en een sjabloon waarmee we werken. Toekomstige kaarten zijn snel te realiseren.

Op welke manier draagt de innovatie bij aan de doelstellingen van de waterschappen om circulair, energieneutraal (en CO2-neutraal) te worden?

De boomerangkaarten zijn op duurzaam papier gedrukt.

Is de inzending een voorbeeld van excellente samenwerking en participatie?

Er is goed nagedacht over de vorm en inhoud, nadat we het concept van de boomerangkaart onder de aandacht hebben gebracht van de buitendienst. De samenwerking richtte zich daarna vooral op de inhoud (input en het finetunen daarvan).

Na de eerste drie kaarten volgden aanvragen over andere onderwerpen. Inmiddels hebben we er zeven.

Afbeeldingen

0  reacties

READAR | Gebouwinformatie en mutatiesignalering uit luchtfoto's

Contact

Het Waterschapshuis
Stationsplein 89
3818 LE Amersfoort

033-4603100

winnovatie@hetwaterschapshuis.nl 

 

 

Cookie-instellingen