Bescherming van de drijvende rietzuddes tegen de zuiging van (vracht)schepen

26-01-2021
{0} reacties

Voordat de ondergrondse kerosine leiding van Rotterdam naar Schiphol werd aangelegd, werd het per vrachtschip vervoerd. Deze voeren over de Ringvaart naar Schiphol. Onder meer hierdoor zijn de drijvende rietzuddes aangetast. De aantasting is zichtbaar in de happerige lijn van de kavels.

Projectleider

Marleen Dussen

Projectteam

Marleen Dussen

Organisatie(s)

Rijnland

Bedrijfsfunctie

Vaarwegennetbeheer
Watersysteembeheer

Projectfase

Implementatie/uitrol

Status

Lopend

Voordat de ondergrondse kerosine leiding van Rotterdam naar Schiphol werd aangelegd, werd het per vrachtschip vervoerd. Deze voeren over de Ringvaart naar Schiphol. Onder meer hierdoor zijn de drijvende rietzuddes aangetast. De aantasting is zichtbaar in de happerige lijn van de kavels. Op drie plekken langs de zuddes wordt vooroeverbescherming ontworpen door een lokale expert op het gebied van oeverbescherming. De bedoeling is de zuddes te beschermen maar ook de gelegenheid te geven weer uit te groeien. Onder de zuddes woont een grote kolonie meervallen.

Het idee komt vanuit de eigenaren van de wildernis, de naam voor het gebied met de drijvende rietzuddes. Zij exploiteren het riet als dakdekkersriet.

De innovatie ligt in het feit dat er heel precies constructies worden aangebracht die de zuigende werking van de schepen gaat dempen. In eerste instantie wordt er naar gesloten stalen of houten damwandenconstructies verwezen als je golfslag en zuiging wil dempen. Deze constructies blijven veel opener maar heel precies neergezet opdat zij wel de beschermende functie hebben. Voordeel zijn minder kosten maar ook veel meer uitwisseling (onder water) van de flora en fauna!

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Op de kaart

Een momentje...

READAR | Gebouwinformatie en mutatiesignalering uit luchtfoto's

Contact

Het Waterschapshuis
Stationsplein 89
3818 LE Amersfoort

033-4603100

winnovatie@hetwaterschapshuis.nl 

 

 

Cookie-instellingen